Bangkok, Ayatthuya en markten

2 januari 2017 - Kanchanaburi, Thailand

28 december 2016

Na een vluchtige passage langs België, feestje hier, feestje daar, kerswensen overal….op 26 s’morgens nog een dikke knuffel aan de Moe en wij door de skiverkeerdrukte naar “huis”. Holder-de-bolder rugzakken volgepropt, laatste paperassenwerk, briefing met de aangekomen huisoppassers, secretaris, waarnemend manager… om de volgende dag in Marseille aan het vliegveld te worden afgezet. Begin van lange dag en nacht. Air France naar Parijs :Ok. Je moet eens met AIR China vliegen, wel ja het vliegt. Eerst naar Beijn , super conditie laat je toe om de transfertvlucht te catchen naar Bangkok, ook met Air China. Aangekomen na 14u vlucht: oei waar is mijne fluoblauwe spiksplinternieuwe rugak???? Adrenalinestoot laat onze lome leden toe om dit bij de bagage claim te melden. Telefoontje, roos papierke : rugzak zat nog in China, chinezen vonden mijn super-powerbatterij ook erg tof….met alle Chinezen maar niet….

Volgende dag in hotel afgezet: even flashy blauw, zonder batterij en usb stick. En fin proper kleren

22u toch nog even op verkenning : Kaosan road, onze bekenste plek in town. Muziekbandjes all-over met hun lawaaierige covers, uitgelaten en hongerige, vooral dorstige toeristen en de flitsende reuze reclameborden…het was er nog allemaal.

Jet lag begon ons parten te spelen een lange nachtrust deed ons al wat kwikker ontwaken.

30/12: ontbijt gemist, geen erg, slapen is ook eten. Wat rondgelummeld want Bangkok heeft ons zijn architecturale bezienswaardigheden in de vorige passages al in al zijn glorie getoond.

31/12: uitstap naat Ayattuya en Ban-an In: met travel agentschap. 6 u uit de nest( pff oogzakje hingen nog laag zenne), opgepikt met Van aan hotel (luxebeesten) blauw-wit stikkertje opgeplakt( echte toeristen). 3 busjes, 2 gidsen en wijle weg naar de in de 14 e eeuw gewezen hoofdstad van Siam. Het moet enorm groot en mooi en indrukwekkend zijn geweest tot de Birmezen ze met de grond gelijk gemaakt hebben. Uit de gesticulaties die de uitleg van onze “personnal guide” kracht bij zetten konden we opmaken dat er toen serieus wat afgevochten is. Enfin de restanten heeft Unesco wat opgelapt en zo ontdekken we weer andere bouwkundige vormen.

Afsluiter: in alle rust en groen ligt  het prachtig onderhouden domein ( immens park) waar het zomerdomein waar koning en gezin op vakantie gaan. En wij mochten daar ook in, weliswaar beperkt tot het park. Rustgevende wandeling( in sneltempo want zo gaat dat in groep) na een dag stenenbezoek.

Het was ook Nieuwjaarsavond. Gewassen en gestreken naar de Kaosan, hoe kan het ook anders, volk genoeg: op de fuif: Villa Cha- Cha gekozen  als restaurant, een Mai Tai als inzet en een scampi schotelke als diner.

Tegen den twaalven straat op, aftellen onder joelende kreten, menigte spring(k)hanen, iedereen uit de bol. Met zen twintigen/m2, niet te doen. Ik wou per sé rechtdoor maar blijkbaar ik te klein om te zien dat de mensenmassa dat niet toeliet( zei Rene me achteraf). Precies een uit de hand gelopen uitgelaten voetbalsupporters na het winnen van de worldcup met oorverdovende muziek en gekrijs. Ik  zag me  plat als een vijg aan de andere kant( 1km)  uitkomen. Bangelijk! Pint om te bekomen en naar bedje.

1 januari: Wat doe je nu op zo een dag??? Daar er geen familie was om te bezoeken trokken we naar de meest beruchte, immens grote markt van Bangkok: Chatuchak. Volgende keer komen we met lege rugzak. Kledij tegen prikjes prijzen is maar een miniem onderdeel van de diversiteit van artikelen die je hier in de onder zeilen verscholen winkelkraampjes kan vinden. Duizenden netjes op rij en genummerd, koopwaar hangt en staat of ligt ongeordend gestapeld en ergens daartussen zit de kraam heer-vrouw verscholen. Af en toe eens naar de buitenkant wurmen om beetje lucht(!) te happen. Belevenis, niet te missen. Het idyllische van de Provençaalse markt is hier ver te zoeken.

Zo zitten onze eerste dagen erop en worden de rugzakken weer geladen voor de volgende rit. Chatuchak zorgde ervoor dat we t’ een en ander moesten achterlaten in het hotel. Pikken we weer op binnen 2 maand.

1. José en leo:
    2 januari 2017
    Wauw wat een beleving en dan de Chinezen die je stickje en batterij hebben ingenomen .ze hebben er daar toch zat van

Nog een fijne en voorspoedige reis wel volgen jullie verslagen

José en Leo
  2. Benni&Ria:
    2 januari 2017
    Hopla, op weg naar spannende reisverhalen, het geeft ons de gelegenheid om netjes jullie reisroute te volgen.
    wat die Chinezen betreft, 't zijn kerels, alles eerst zelf produceren en dan snel wegmoffelen om later te bekijken of het niet kan gekopieerd worden echte deugnieten.
    De eerste reeks foto's tonen ons een fractie van wat we nog mogen verwachten.
    Geniet verder van jullie avontuur, wij wachten op het volgende verslag.

Knuffels Ria en Benni
  3. Ons Hilda en Paul:
    2 januari 2017
    Gelukkig kunnen jullie na zo'n drukke bedoeningen genieten van een pintje.
    t'Is wel geen stella of een duvel, maar het zal evenwel smaken.

Groetjes,ons Hilda
  4. Ingrid:
    4 januari 2017
    woeps, wordt er al helemaal moe van... allé ge hebt weer prijs... Ons Sanne is aant volgen want misschien nieuw project ...jullie achterna...maar NEE GEEN TWEE MAAND! dat overleef ik ni!!!!! Geniet ten volle! wij genieten mee dus ...go for it!!
    liefs ikke en co
  5. Van campenhout jacques:
    4 januari 2017
    ons wis en ons moe kijken iedere dag uit naar een vervolg liefst kiekjes met een kamerbrede smile see you later alligators groentjes ikke