Mingun en de Hsinbyume Pagode

4 maart 2017 - Mandalay, Myanmar

De derde dag om 9 uur de boot naar Mingun,  we mochten niet meer met de locale boten, toeristen op andere boten een uurtje varen, zalig in de zon op het dek van de kleurige houten boot op klassieke plastieken tuinstoelen..We  volgden de  mierenbedrijvigheid die op de hellende zandkade heerste  van aanvoer van manden, zakken, eten, potten…

Bij aankomst stonden de traditionele witte ossenkarren  boven op de oever  op hun klanten te wachten. Gezien de bezienswaardigheden op wandelafstand liggen, gingen we te voet. We repten ons naar de verste ”attractie” de mooiste: de Hsinbyume Pagoda. Zo hadden we die nog even voor ons alleen. Er is een mooi maar triest verhaal aan verbonden. De toenmalige vorst verloor zijn geliefde vrouw, was zo verdrietig dat hij er een pagodetempel voor liet bouwen, helemaal stralend wit, doet zeer aan de ogen van witte schittering. Zijn verdriet moet wel erg groot geweest zijn om zo een prachtige, verfijnd gestileerde tempel neer te zetten! We hebben er dan ook hééél veel fotookes van gemaakt. Je kon er niet genoeg van krijgen.

Dan was er de Bel van Mingun: 90 ton met kolossale scharnieren aan immens dikke balken opgehangen op een dikke halve meter van de grond. Fenomenaal om naast te staan, onder te kruipen, efkes erop de kloppen ( donghhhh) en er vol verwondering naar te kijken. Impressionant!

Tenslotte een kolossaal vierkanten bakstenen “monument” ,de Mingun pagode door een koning met beetje  hoogheidswaanzin beginnen neerzetten om het grootste batiment van de wereld te worden. Moordlustig als hij was vermoorde hij zijn broer, en dan ook zijn vader maar werd zelf door zijn zoon omgebracht. Schatkist leeg, gedaan met den bouw, slaven en werkvolk vluchtten weg en nu staat die blok daar met massa’s bakstenen, ondertussen een wrede spleet gekregen door een aardbeving. 2 Olifanten in speciale, mooie ronde design, moesten de toegang vormen vanaf de rivierkant.

Nog wat kuieren door de kraampjesstraat  met allemaal dezelfde souvenir artikels, punthoedjes, puppets  on a string ( bekend poppentheater in Mandalay), pen- en andere tekeningen, … met de boot  weer over. Kort na de middag terug in de 79 Living, rugzak maken en orde zetten in  planning voor onze laatste bestemming: Bagan!

1. José en leo:
    4 maart 2017
    Wauw wat prachtige en die witte pagode

Leo en jose
  2. Benni&Ria:
    5 maart 2017
    Onvoorstelbaar prachtige witte tempel. Je ogen doen pijn wanneer je de foto's bekijkt.
    En de ophanging van de klok, een D sluiting, hoe hebben ze dat gefikst, wetende dat er toen geen valhamers of plooimachine was, alles handenarbeid, gewoon prachtig.
    Groetjes en tot....
    Ria en Benni
  3. Ingrid:
    5 maart 2017
    oh man zalige foto's.... geweldige congé niewaar?! genieten dus!!
    ikke xxx
  4. Nelly.:
    5 maart 2017
    Heel mooie witte tempels en jullie konden zeker onder die klok fenominaal
    en die twee kindjes onder die parasol en die kleuren echt goed en die mooie foto's ik lees hier dat jullie nog een laatste trip maken, geniet er nog maar van groetjes Tonny en Nelly.
  5. Sabine:
    6 maart 2017
    Wauw Gerd , ik zou dit allemaal bundelen in een mooi boek.
    dit is gewoon kei schoon; fantastisch, geweldig, super.....
    Al die mooie foto's. Kwas er precies zelf altijd bij.
    Goei terugreis en tot met pasen ! dikke kus
  6. Marijke Degrauwe:
    6 maart 2017
    Zo n mooie foto s. Wat een wereld apart, vergeleken bij hier ! En jullie zo knus , toch zalig om dat samen te beleven ! Veel liefs ! Marijke