Chiang Rai deel 1

15 januari 2017 - Mueang Chiang Rai District, Thailand

15 januari

We werden netjes afgezet voor ons Guesthouse. Alles simpel, netjes, net wat we nodig hadden om te slapen en te douchen daar we toch ganser dagen op trot zijn.

De avond viel al toen we de straat op gingen op verkenning en op zoek naar een bordje eten en een grote pint. Veel rustiger dan Chiang Mai, veel toeristen van alle slag. Ja, voor ons zien alle Aziaten er hetzelfde uit maar blijkbaar zijn er nog al wat Chinezen, Koreanen, Japanners ( die zijn altijd frivool uitgedorst komen precies uit een sprookje gestapt)…Marktjes genoeg met de nodige ambiance aan de kraampjes straat in, straat uit. De bergstamvolkjes staan hier ook met hun waar. Na ons snelle eetfestijntje ons beddeke in.

Volgende dag, volop zon, stralend blauwe hemel, precies Provence.

De Witte tempel: als in het sprookje van Frozen. Een kunstig, fijn en hyper frivool kunstwerk, oogverblindend wit, bedekt met duizenden spiegeltjes die blikkeren in de zon. Of je nu wil of niet het brengt je in vervoering van t ’moment dat je ervoor staat. Binnen een zeer verfijnd  gouden Boeddhabeeld(je) in de hoogte zwevend op lotusbladeren.  Minutieus aangelegde tuin, geelwitte frangipane boompjes op een groen grasveld , vijvers met grote koivissen omgeven het “heiligdom”. We dwaalden een hele tijd door deze buitengewoon mooie tempel en genoten als kinderen van het prachtige licht die hij uitstraalt. We konden ons moeilijk los maken  van dit witte wonder maar Chiang Rai heeft nog meer te bieden.

De Blauwe tempel: echt waar : de drakentempel noemen we hem. De trappen worden langs beide zijden geflankt door telkens drie uiterst agressief uitziende blauw versierde draken koppen. Heel  impressionant! En nee, we zaten echt niet in Euro Disney. Het was hier heel serieus. De muren binnen en buiten mooie beschilderd met verhalen die wij niet kennen. Grote witte Boeddha die fel afsteekt tegen al dat bauw en de alom aanwezige devote geloofsbelijders die ervoor op hun knieën kruipen, handen gevouwen hun hoofden vooroverbuigen na het neerleggen van de lotusbloemen en aansteken van stink stokskes.

Deze bezienswaardigheden buiten de stad gelegen maakte dat onze dag al voor de helft om was. De laatste tempel: buiten mooie orchideeëntuin kon hij voor de rest niet tippen aan wat we vandaag hebben mogen aanschouwen. Al was het uit jade gemaakte Boeddha beeltje wel erg verfijnd mooi. Een copie want het originele staat in de grote tempel in .Bangkok. We liepen langs de imposante gouden Klocktower ( iedere stad en dorp heeft er ene) recht het café binnen want die Singhapint hadden we dringen nodig.

De dag werd afgesloten met de klassieker in deze steden: een drafje langs de avondmarkt.